Як оформити анкету?

Як оформити анкету?

UD: Перше, що потрібно зробити, беручись за складання анкети це визначити її цілі. Без цього кроку, вся подальша робота втрачає сенс. Від цілей анкети безпосередньо залежить зміст анкети: питання, варіанти відповідей, вступ, висновок.

Найчастіше основною метою анкетування є виявлення потреб клієнтів. Отримана інформація дозволить на виході скорегувати асортиментну політику компанії, оновити модельних ряд, поліпшити якість обслуговування клієнтів, впровадити нові форми співробітництва. інформування про що-небудь (наприклад, про запуск нового проекту, про введення нових умов роботи, про структурні перетворення); демонстрації успіхів компанії.

Адже заповнюючи анкету, учасник не тільки висловлює свою думку, а й сам отримує інформацію з поставлених питань і варіантів відповідей. Від того, як сформульовано питання, залежить, чи зрозуміють його респонденти і відповідно дадуть відповідь вони саме на те питання, яке їм заданий. Якщо питання сформульоване неоднозначно, то надійність отриманих даних знижується. Саме для того, щоб переконатися, що всі питання сприймаються правильно, що вони зрозумілі респондентам, проводиться тестування анкети (або пілотажно дослідження). Для тестування анкету просять заповнити кількох людей.

Бажано, щоб при заповненні був присутній розробник, тоді він побачить, які саме питання викликають труднощі респондента. Також можна протестувати анкету по телефону.

Для анкети можуть бути використані як відкриті, так і закриті питання. Закритими називаються питання, які пропонують певні варіанти відповідей, з яких респондент повинен вибрати відповідний йому варіант (або кілька варіантів, залежно від мети питання). Закриті питання краще використовувати, коли набір можливих варіантів відповіді відомий і основне завдання, зрозуміти яка кількість респондентів віддасть перевагу той чи інший варіант відповіді. Відкриті питання не передбачають варіантів відповіді і надають респонденту самому сформулювати відповідь. Відкриті питання використовуються, якщо розробнику заздалегідь невідомі можливі варіанти відповіді, і його завдання виявити весь спектр думок з питання.

Вступна частина повинна прояснювати респондентам мети анкетування, показувати, що саме компанія припускає робити з отриманими відомостями. Важливо показати, що мета анкети це не просто порожнє цікавість, або давно втратила свій сенс традиція, а отримання потрібної інформації, яка буде використана компанією в інтересах самих клієнтів. Крім того, вступна частина не тільки дає респонденту необхідні пояснення та інструкції.

Це ще й данина поваги до учасників. Анкета, яка починається відразу з питань, без яких-небудь додаткових пояснень і коментарів на несвідомому рівні асоціюється з допитом і викликає бажання відмовитися від анкетування. Також, щоб включитися в будь-яку діяльність людині потрібен певний час, така психологія сприйняття інформації. І вступна частина дозволяє налаштувати учасника на процес анкетування, допомогти йому включитися в новий вид діяльності. Тому не можна ігнорувати вступну частину.

Дуже важливо особливу увагу приділити паспортички. У цей розділ повинні потрапити ті дані про клієнта, які необхідні нам для того, щоб якісно проаналізувати отримані результати.

Загальний принцип послідовності питань полягає в тому, що спочатку в анкеті поміщають більш прості питання, відповідь на які не вимагає від респондента довгих роздумів. Це робиться для того, щоб поступово залучити респондента в процес, пробудити у нього інтерес до заповнення.

Якщо ж відразу ставити складні питання, то це може привести взагалі до відмови від анкетування. Складні питання зазвичай розміщують в середині анкети, коли людина вже вработался, відчув інтерес до процесу, але ще не встиг втомитися. Також, якщо це можливо, краще розташовувати питання смисловими блоками. У послідовності питань респондент повинен відчувати певну логіку, яка працює на виконання заявлених у вступній частині цілей.

Оформлення анкети це можливість показати клієнтам свій професіоналізм і стиль. Перелічимо найбільш важливі правила оформлення анкет: 1) В анкеті необхідно використовувати фірмовий стиль. Якщо у компанії прийнятий шрифт Arial, то не слід використовувати Garamond, тільки тому, що він дозволяє економити місце і впихнути в анкету більше питань. 2) Шрифт анкети повинен бути досить великим (не менше 12 кегля).

3) Питання повинні бути відокремлені один від одного пробілами. Самі питання краще виділити жирним шрифтом, а варіанти відповідей не виділяти.

Це дозволяє респондентам краще вникнути в питання і не пропускати питання, просто через те, що вони непомітні. 4) Якщо питання відкрите, необхідно залишати достатньо місця, для того, щоб можна було вписати відповідь від руки. Ми бачили анкети, куди вписати щось було практично неможливо.

5) Якщо питання складне, то має сенс після нього дати додаткову інструкцію. Цю інструкцію краще відокремити від тексту самого питання (наприклад, за допомогою курсиву).

6) Не варто друк анкету з двох сторін аркуша. Це може привести до великої кількості не до кінця заповнених анкет. Виняток становить випадок, якщо анкета оформлена як книжечка (наприклад, складений навпіл аркуш А4). На закінчення хотілося б ще раз відзначити, що складання анкет не така проста справа, яким здається на перший погляд.

Тому до її складання потрібно ставитися з усією серйозністю, не забуваючи після її складання як мінімум перевірити дотримання кожного з перерахованих нами в даній статті принципів.

Як оформити анкету?

Сподобалася стаття? Поділися нею з друзями!